
55

THE CLOSING OF THE NEWSPAPER EGIN
The newspaper EGIN, the “fourth front” of the terrorist organisation ETA

Javier Tajadura
Professor in Constitutional Law, University of the Basque Country
Lecturer in Public International Law UNED. Alternate Judge of the High Court of 
Justice of  Navarre

Summary: 
The closure of the newspaper EGIN was the outcome of the judicial 
investigation 18/98 conducted against the financial structure of ETA. It 
was initiated ten years ago by judge Baltasar Garzón and revealed the 
complexity of the internal structure of ETA, not limited to a clandestine 
military force ordering and executing terrorist attacks and murders, but 
which also comprised other areas specialised in political and financial 
activities, international relations, youth activities, prisoner support, 
amnesty campaigns, sport activities, civil disobedience, and business 
and journalistic activities. The Spanish High Court judgement of 19th 
December 2007 proves that the newspaper EGIN was an instrument of 
ETA’s media front and that the newspaper’s publishing company was 
part of the terrorist organisation’s financial structure.



56

Judicial Investigation 18/98 and the Judgement issued by the Spanish High 
Court (Audiencia Nacional) on 19th December 2007.

The decision issued by the Third Section of the Criminal Division of the Spanish 
High Court (Audiencia Nacional) on 19th December 2007, whereby 47 offenders 
were sentenced to 521 years of prison for affiliation or collaboration with an 
armed group, and whereby the organisations KAS, EKIN and XAKI were declared 
illegal due to their relationship with ETA, originated in judicial investigation 18/98, 
conducted by judge Baltasar Garzón. 

The 1,184-page decision of the Spanish High Court is based on a 600-volume 
judicial investigation initiated in 1998 and a 14-month-long oral procedure. The 
closing of the newspaper EGIN and the criminal sentence imposed on its former 
executives have been presented as an attack against the freedom of expression, 
as an attempt to criminalize ideas. As on previous occasions, Basque nationalists 
have tried to undermine the action of the justice, arguing that the decision was 
based on political interests. According to the spokespersons of the so-called 
abertzale (radical nationalists) organisations, the High Court judgement brought 
to light the “true state of emergency” imposed on the Basque Country by Spanish 
Prime Minister Rodríguez Zapatero. The head of the Basque Department for 
Justice, Joseba Azkarraga, speaking on behalf of the Basque Government, 
denounced that the High Court decision creates “a crime of opinion”, “imprisons 
ideas” and “harms democracy”. The total rejection of the decision is directly linked 
to the importance of the subject matter decided upon, which is just as critical for 
the criminal prosecution of the members of the terrorist network of ETA, who 
apparently operate within the law and do neither bear nor use weapons, as was 
the revolutionary change of strategy in the investigation of the Mafia adopted 
by judge Falcone in Italy. A careful reading of this complex but thoroughly 
grounded judgement will soon prove that it has no relation with the freedom of 
expression and that, far from criminalizing ideas, this decision convicts certain 
persons for specific offences, such as cooperating with or belonging to a terrorist 
organisation.

Judicial investigation 18/98, initiated ten years ago by judge Baltasar Garzón, 
revealed the complexity of the internal structure of ETA, which was not limited to 
a clandestine military force ordering and executing terrorist attacks and murders, 
but which also comprised other areas specialised in political and financial activities, 
international relations, youth activities, prisoner support, amnesty campaigns, 
sport activities, civil disobedience, and business and journalistic activities.
  
The closure of the newspaper EGIN, whose publishing company was controlled 
by ETA, was the outcome of an important judicial operation conducted against the 
financial structure of ETA. In the framework of this investigation, the newspaper 



57

“Egin” and the radio station “Egin” were searched and shut-down, accused of 
belonging to the financial network of ETA and of being merely an “instrument” to 
help the terrorist organisation carry out its activities. 

Although the judicial investigation was related to two newspapers, Egin and 
Egunkaria1, this judgement only contains a decision with regard to the first one. 
Through his investigation, judge Garzón lifted the veil on the organisation of ETA’s 
several fronts or structures. The Spanish High Court, having admitted the many 
pieces of evidence submitted in the proceedings, finally concluded that KAS (and 
later its successor EKIN) was connected with ETA. The judgement has therefore 
taken a giant step towards illegalizing, through a criminal proceeding, all of ETA’s 
structures, which have been operating for years, under a cloak of legality, as 
allegedly independent associations.

The theory and strategy of “splitting”: ETA’s various fronts

The Spanish High Court has revealed the strategy of ETA, that is, the so-called 
“theory of splitting”, according to which certain political and cultural structures 
were developed as separate organisations, fictitiously independent from the so 
called “armed front”. The name ETA was used exclusively for the latter, while 
the rest of organisations seemed to stay within the law. This was how several 
political, social and cultural organisations (as the former political party HASI) 
were created around ETA. After 1975, all these organisations were gathered 
into a provisional coordination platform named KAS, an organisation formally 
independent but closely controlled by ETA. KAS thus grouped both ETA and 
the rest of organisations, although all of them remained under ETA’s control. 
As thoroughly described in the High Court judgement, ETA exercised its control 
over KAS through the double affiliation of its members, among other means. This 
meant that members of ETA directly participated in KAS as delegates in all those 

1 The newspaper Egunkaria was shut down on 20th February 2003 by order of Investigating 
Court no. 6 of the Spanish High Court. 10 people, with current and past responsibilities within its 
managing team, were arrested on charges of “affiliation and cooperation with an armed group”. 
These arrests marked the end of the investigations conducted by the Information Service of 
the Guardia Civil regarding the instrumentalisation of the newspaper Euskaldunon Egunkaria 
by the terrorist organisation ETA through the company Egunkaria S.A. On 10th March 2003, 
Central Investigating Court no. 6 issued two extensive court orders, 41 and 45 pages-long 
respectively, deciding on the precautionary closure of the companies involved in the publishing 
of the newspaper. These decisions ordered that the companies Egunkaria Sortzen S.L. and 
Egunkaria S.A. be precautionary closed and their business immediately ceased, also prohibiting 
further publishing of the newspaper Euskaldunon Egunkaria. The order also adopted other 
measures related to or deriving from the above: the assets and properties of said companies 
were deposited with the Court and their accounts were blocked. The judicial investigation is not 
yet concluded and it is therefore necessary to wait until a judgement is issued before making a 
legal assessment of the case.



58

areas which ETA wished to control. As to the subject-matter of this article, this 
was the strategy used in connection with certain media, such as the newspaper 
EGIN. In 1995, KAS went underground and the political and military strategy of 
the couple ETA-KAS was established in three different lines of action or fronts: 
a) in the political area, KAS was ordered to promote social and institutional 
destabilization through mass organisations and the appointment of specially 
trusted persons for the main offices within Herri Batasuna, as well as to control 
the communication media referred to herein; b) in the economic area, KAS was 
entrusted with the design of a financing project intended to support the members 
of the terrorist organisation ETA. Said financial plan was based on the use of 
“legal” companies, such as the publishing company of the newspaper EGIN; c) in 
the so-called “military” area, KAS was ordered to carry out “low intensity” terrorist 
attacks, which were to complement ETA’s activities in order to create a coercive 
athmosphere, and to supply information on potential targets for ETA. In this third 
area, the newspaper EGIN also played an important role. 

The significance of the High Court decision of 19th December 2007 lies in the fact 
that it brings this intricate structure to light. A substantial amount of evidence, 
including the key economic instruments used by ETA, proves that the newspaper 
EGIN and its publishing company undoubtedly belonged to ETA’s financial 
organisation (cf. pages 108 et seq.).

With regard to EGIN, one of the most significant proven facts is related to the 
media front of ETA-KAS, which was comprised of the companies Orain S.A., 
Ardatza S.A., Hernani Imprimategia S.A., Publicidad Lema 2000, S.L. and Erigane 
S.L. (cf. pages 145 et seq.). After examining the many documents seized from 
ETA, the Court concluded that “the Orain group, which at the time was comprised 
of Orain S.A. and Ardatza, was one of the instruments controlled by the terrorist 
organisation ETA in their financial structure, as reflected in the 1992 Udaletxe 
project. The group also served as a complementary means to ETA’s armed 
struggle, through the use, by the terrorist organisation, of its communication media 
(Egin and Egin Irratia)” (cf. page 149). The High Court judgement discloses the 
various restructurings undergone by the group of companies controlled by ETA 
and created in order to finance its terrorist activities (cf. pages 150 et seq.). It also 
unveils the accounting irregularities and social security frauds of said companies, 
including a process of decapitalization to avoid a seizure of their assets.

Through KAS, ETA maintained an absolute control over Orain S.A., the publishing 
company of the newspaper EGIN. “The companies of the Orain Group and the 
newspaper EGIN ended up being totally dependent on ETA, to the point that 
members of ETA’s political structure came to be aware of matters which not even 
the members of Orain’s Board of Directors were fully aware of”. Financial aspects 
were mixed with other structures of the MLNV (Basque National Liberation 



59

Movement), such as AEK (which coordinated adult literacy programmes), the 
so-called herriko tabernas (“Taverns” where radical nationalists meet. Spanish 
justice has still not been able to demonstrate that they are part of the financial 
framework of Batasuna), etc. This is proven by the existence of multiple economic 
flows between these structures.  The Spanish High Court decision clearly shows, 
based on abundant and sound evidence, that the newspaper EGIN was completely 
subject to the guidelines of the terrorist organisation.  

EGIN, instrument of ETA media’s front. The functions that EGIN performed 

The newspaper EGIN was the mouthpiece of Herri Batasuna, defender of ETA’s 
ideas. In this respect, “taking advantage of the fact that all the members of the 
Board of Directors of Orain S.A., the publishing company of the newspaper 
EGIN, were also members of KAS, ETA took control over the newspaper and its 
publishing group, to the extent that they became the fourth front of struggle, that 
is, the media or information front, an ideal complement to the other fronts, all of 
which were subject to the resolutions of ETA’s Executive Committee (cf. pages 
178 and 180). 

For this reason, before going into court receivership in 1998, the media group 
Orain-EGIN performed three different functions. In the first place, the group was 
in charge of maintaining internal cohesion and of directing the activities of the 
MLNV, “magnifying and justifying all of ETA’s actions”; in the second place, the 
group served as “an instrument of coercion and intimidation, at the service of the 
other fronts of ETA, which was directed against those sectors of the population 
which were contrary to the ideology imposed by ETA”; the third function of EGIN 
was also of outmost importance: “It consisted in conveying to the public the idea 
that the exercise of violence was a natural phenomenon in the framework of 
the existing conflict”. As ETA itself underlines in its pamphlets, the aim was to 
disseminate a “pedagogy of violence” to the broadest extent possible, as can 
be seen from the documents seized from ETA and submitted as evidence in the 
proceedings. On the other hand, the examination of the so called Information 
Services of ETA, helping with the commission of terrorist attacks, confirms that 
the Information Service of EGIN played an important role in this regard (cf. page 
198 et seq.). One of the basic functions of the newspaper was to intimidate 
citizens and to point out targets to ETA.

After 1991, the organisation considered that EGIN’s contribution to ETA’s project 
could be increased and, therefore, the EGIN project was restructured into a new 
front actively complementing the other three fronts (the armed front, the mass front 
and the institutional front). The informative front must “by all means support and 
encourage the other fronts”. For that purpose, ETA incorporated the publishing 



60

company ORAIN and the newspaper published by said company into the KAS-
controlled business structure. ETA decided to directly control the newspaper’s 
ideological bias “to ensure that it was advantageous to achieve its intended 
objectives”. Thus, a direct communication was established between ETA and the 
Board of Directors of Orain, S.A., which was “fully known and accepted” by all 
members of the Board, although the person responsible for said communication 
was X. Alegría. The High Court judgement sufficiently evidences that “after 1992, 
EGIN was completely subject to ETA’s global strategy, both regarding its functions 
and its organisation, while operating under the cover of a plural and independent 
newspaper”. Let it suffice to say that ETA did not only monitor the appointment of 
officers to Orain’s Board of Directors, but did also “decide on the appointment of 
the management team of the newspaper EGIN”. There is abundant evidence of all 
communications held between ETA and EGIN, in particular the documents seized 
from Dorronsoro, a member of the terrorist organisation (cf. pages 182-190).

This instrumentalization got to the point that terrorists such as Alonso Abad, a 
member of the editorial staff of the newspaper, “took advantage of the principle 
of inviolability of newspaper headquarters to conceal, mixed with information of 
a professional nature, other information on the potential targets of his terrorist 
activities.” (cf. page 190). 

However, regarding individual criminal liability, even though the submission of 
EGIN to ETA has been sufficiently proven, not all persons working as directors, 
managers, editors or collaborators of EGIN may be accused of collaborating with 
ETA. It is necessary to evidence that said persons were subject to ETA’s rule, by 
cooperating or being affiliated with this terrorist organisation. 

In this respect, point 49 of the Points of Law on which the High Court decision is 
based (cf. page 743 et seq.) evidences the fact that the chief editor and deputy 
editor of EGIN were appointed directly by ETA. On the 21st, 22nd and 23rd February 
1992, J.M. Salutregui and Teresa Toda Iglesia held a meeting with the head of 
ETA’s political structure in a hotel in Bidart, in order for the latter to consent to their 
appointments as chief editor and deputy editor of EGIN, for which purpose they 
were accompanied by R. Uranga, Managing Director of Orain S.A. According to 
the allegations of the accused, the meeting was merely for professional purposes, 
that is, to interview the terrorist, but the alleged interview was never published. 
The presence of the Managing Director of the publishing company at this interview 
was never explained nor justified. The fact is that the meeting was held, and 40 
days later their appointments took place.

Many documents and meetings, the existence of which has been sufficiently 
proven, evidence the unquestionable link existing between EGIN and ETA. As an 
example, the document named “Info sur Garicoitz 92/02”, sent by the accused 



61

Javier Alegría to ETA’s leadership in February 2002, about the “need to have a 
modem, with the appropriate security keys, in order to send and receive messages 
which were only to be known by the newspaper’s chief editor, also enclosing 
a computer programme to compact the files in order to reduce the size of the 
documents sent and to prevent the police [whose members he calls txakurrada: 
dogs] from understanding their content”.

The High Court’s reasoning concludes by stating that “EGIN was the name of the 
newspaper which tried to demonise certain people by reason of their profession 
or their lack of ideological affinity with the methods and objectives of ETA and its 
related organisations, thus making them the target of the terrorist actions entrusted 
to ETA’s armed front, or of other violent and coercive activities carried out by the 
organisation’s mass front”. The chief editor and deputy editor of EGIN did not only 
cooperate with ETA, but were also members of the organisation. “In order to verify 
the truthfulness of our statements, it is only necessary to be able to read”, the 
judges of the Spanish High Court write in their decision. A careful reading of the 
High Court decision, more than 1000 pages long, will remove all reasonable doubt 
about such affiliation. In this context, any attempt to invoke the freedom of speech 
to justify the behaviour of a group of individuals whose mission was to identify and 
point out the persons which ETA was to kill, and to later justify the crime, is not only 
repulsive, but also indefensible from a strictly legal point of view. 
 

Conclusions

It has been said that, in the light of this decision and according to the Spanish 
High Court, “everything is ETA”. The Court, however, claims exactly the opposite. 
“Not everything is ETA, of course not. Nobody would believe such an outrageous 
statement. But the facts which are the object of the accusation do not say that. 
What they say is that the 52 people who have eventually been sentenced (…) 
either belong to the terrorist organisation ETA or have cooperated therewith”. 
None of the accused was accused on grounds of “coincidentally pursuing the 
same objectives as the terrorist organisation ETA”.

Throughout the proceedings, which were conducted with all guarantees available 
in a country where the Rule of Law prevails –which also explains the extremely 
long duration of the proceedings-, the accused tried to prove that KAS, its 
companies and its communication media did not have any relation whatsoever 
with ETA. However, the abundant evidence examined in the proceedings proves 
exactly the opposite. 

Today, as always, in order to be regarded as a member or a collaborator of ETA in 
Spain, it is necessary to have a direct relationship with this terrorist organisation, 



62

in accordance with the doctrine established by Spanish Constitutional Court 
decision 199/87. Regarding the persons accused in connection with the 
newspaper EGIN, this relationship has been more than sufficiently evidenced. 
Some have criticized the judgement (probably without reading it), arguing that 
it is based on an offender-focused criminal law, but nothing is further from the 
truth. The persons accused are not punished for what they are, but for what they 
have done. The direct relationship between ETA’s leadership and the persons in 
charge of other fronts, such as the media front, has been sufficiently evidenced. 
The judgement does not endanger the freedom of speech, because that is not 
what is at stake. It is rather a late victory of the Rule of Law, achieved through 
hard and tedious work. As already warned by Felipe González, the first socialist 
prime minister of Spanish democracy “a newspaper such as “Egin” would be 
intolerable and untenable in any democratic country, due to the violation of the 
rules of the game entailed by the fact that it operates at the service of ETA”. 

The judgement of 19th December 2007 proves that EGIN was an instrument of 
ETA’s media front and that the newspaper’s publishing company was part of the 
terrorist organisation’s financial structure. The fact that both the company and the 
newspaper were subject to ETA’s directions and that they were used by ETA to 
achieve its purposes has been abundantly evidenced. Arguing that the closing of 
EGIN is an illegitimate restriction on the freedom of expression is an outrageous 
attempt at forging the judgement and reality itself. Paraphrasing the European 
Court of Human Rights, any impartial jurist will easily conclude that it was a 
“necessary and proportionate measure in a democratic society”.

	


